Fra storby til strandlys – Trude fant roen på Lista
Et tilfeldig ferieopphold på Stave Gård tente gnisten. Nå har Trude Altmann forlatt Bergen for godt, og funnet inspirasjon, jobb og hjem blant lyset og landskapet på Lista.
Hva fikk deg til å flytte til Farsund kommune?
Helt ærlig – det var litt tilfeldig. For 5–6 år siden var vi på vei hjem fra Danmark og bestemte oss for å overnatte på Lista. Vi endte opp på Stave Gård og leide et hus der i en uke. Vi likte oss så godt at vi leide det samme huset flere ganger etterpå. Det ble mange ferieturer til Lista, Vanse og Farsund – alltid om våren eller høsten, aldri om sommeren. Hver gang vi reiste hjem, syntes vi det var trist å forlate Lista.
Da vi bodde i Bergen, snakket vi ofte om at når tiden kom for å jobbe mindre, ønsket vi å flytte vekk fra byens støy og travelhet. Så vi tenkte: Hvorfor ikke Lista? Til slutt tok vi sjansen – vi hoppet i det. Og det har vi ikke angret på et sekund.
Hvor kommer du fra, og hvor har du bodd tidligere?
Jeg er fra Bergen og har bodd der hele livet. Oldefaren min var tysk, fra Preussen-området.
Har du bodd i Farsund tidligere?
Nei, men vi har besøkt området ofte og blitt veldig glad i det.
Når flyttet du hit?
Vi flyttet hit i slutten av mars 2025.
Hva fikk deg til å velge akkurat Farsund?
Det var et stort steg for oss. Den viktigste grunnen var ønsket om å bo på landet. Folk her har mer tid, de smiler og hilser – det er en annen ro. Naturen er fantastisk, med strendene på Lista som et stort pluss. Det er god plass, og det unike Lista-lyset minner om Skagen i Danmark.
Som kunstmaler på fritiden får jeg enormt mye inspirasjon fra landskapet, stillheten og ikke minst lyset her.
Hvordan har opplevelsen vært så langt?
Vi har blitt utrolig godt mottatt av både naboer og folk i nærmiljøet. Jeg fikk også en deltidsjobb i Farsund allerede før vi flyttet, noe som gjorde at vi faktisk kom en måned tidligere enn planlagt. Jeg opplever folk i Farsund som veldig hyggelige og imøtekommende – de tar seg tid til en prat, og det setter jeg stor pris på.
Ser du på dette som en midlertidig eller langsiktig flytting?
Definitivt langsiktig. Selvfølgelig visste vi at vi alltid kunne flytte tilbake om det ikke fungerte, men allerede etter tre måneder er den tanken helt lagt bort. Vi har kjøpt bolig og har virkelig funnet oss et nytt hjem her.
Har du familie i området?
Nei, familien vår bor fortsatt i Bergen – blant annet datteren min. Vi har fått mange hyggelige naboer og et godt arbeidsmiljø, så vi føler oss ikke alene.
Hva gjør du i Farsund?
Jeg jobber deltid og trives godt i den stillingen.
Hva har du gjort tidligere?
Jeg har jobbet i mediebransjen i 17 år. I tillegg har jeg vært administrasjonssekretær for flere store bedrifter og jobbet ved Bymuseet i Bergen.
Hva liker du å gjøre på fritiden?
Å male – det er virkelig mitt hjertebarn, samt å ferdes i naturen. Vi har Bausjø, Lomsesanden, Lofjell og St. Olavsvarden, som er nydelige steder og som gir masse inspirasjon. Jeg elsker dyr og må alltid hilse på dem når jeg ser dem – her på landet får man en helt annen kontakt med dem. På Lista Fyr er det også en liten hage. Dette er en lun og nydelig perle jeg liker å besøke.
Hva liker du aller best med Farsund?
Det er et vakkert sted med mange ulike arrangementer som passer for folk i alle aldre og med forskjellige interesser. For eksempel skal Amy Belle, en internasjonal artist, opptre på Pakkhuset i juli – det gleder jeg meg til.
Som en slags «klimaflyktning» fra Bergen, må jeg også si: Ja takk til sol i stedet for regn!
Hva vil du si til andre som vurderer å flytte til Farsund?
Grip sjansen og kast deg ut i det! Bare det å oppleve de fantastiske Lista-strendene er balsam for sjelen. Det finnes jobber i regionen, og avstandene er korte – selv om man ikke bor rett ved arbeidsplassen. Vi slipper rushtrafikk, bompenger og det er rimeligere å bo her. I Farsund får du rett og slett høyere livskvalitet.
Kategorier