Skal vi få unge hjem, må bedriftene tørre å satse

Flekkefjord
18. mai 2026

PerFredrick
PerFredrick

Fra studier i Stavanger til småbyliv ved fjorden. Per Fredrick lever det gode liv i Flekkefjord.

Av Anita Alden Frandsen

For Per Fredrick Thorsen (25) var det kanskje aldri et spørsmål om han skulle flytte hjem til Flekkefjord igjen, men heller når. Etter tre år med studier i Stavanger og et år i Bodø under førstegangstjenesten i Hæren, gikk veien tilbake til Flekkefjord og Sørlandet sommeren 2024.

I dag jobber han som markedskoordinator i Flekkefjord Sparebank, en mulighet han fikk gjennom bankens Summer Internship-program.

– Jeg skulle nok flytte hjem igjen til slutt, men det var jobbmuligheten så tidlig som gjorde at det ble allerede i 2024. Det er ikke vanlig å få en så god mulighet rett etter studier uten erfaring, forteller han.

En jobb med mening

Per Fredrick beskriver arbeidshverdagen som både variert og meningsfull. Som markedskoordinator jobber han med markedsføring, sponsoravtaler og samfunnsansvar – tett på lokalsamfunnet.

-Jeg er veldig takknemlig for menneskene jeg jobber med, og mulighetene jeg har fått. Det betyr mye å få jobbe så tett på bankens forretningsidé om å skape gode og levende lokalsamfunn, og samtidig være med på utviklingen i regionen vår.

Han startet med et internship sommeren 2024, fortsatte i en prosjektstilling og fikk senere tilbud om fast jobb.

For ham handler det ikke bare om karriere – men også om å kunne ha en god balanse mellom jobb, fritid og livet ellers.

Småbyliv med korte avstander og stor livskvalitet

I dag bor han i Rauli, med kort vei til både jobb, natur og sjø.

– Det passer meg perfekt, sier han.

Det er nettopp nærheten som trekkes fram som noe av det beste med småbylivet.

– Folkene, familien og naturen betyr mye. Det er også noe helt spesielt med sjøen og båtlivet – den følelsen får man ikke mange andre steder.

Når våren og sommeren kommer, brukes dagene godt. Per Fredrick trener nesten daglig på Atleten Treningssenter og spiller fotball for Bakke IF. I tillegg tilbringes mye tid på familiehytta ute på Lille Olsøy.

– Båtlivet og den fantastiske fjorden blir veldig mye brukt. Det hender ofte at jeg starter dagen med en båttur til jobb om sommeren.

Viktig å bruke byen

Selv om Flekkefjord er en liten by, mener han tilbudene har blitt stadig bedre – særlig i sommerhalvåret.

– Jeg tror jeg har fått benyttet meg av det meste, og jeg synes det er veldig viktig å bruke de lokale tilbudene vi har. Hvis vi ikke støtter lokale aktører, forsvinner de også etter hvert.

Han trekker fram nye initiativ og folk som tør å satse.

– Den nye cocktailbaren «Hos Åkke» er et godt eksempel på det. I tillegg setter jeg utrolig stor pris på alle turområdene rundt byen, bryggefestene og Fjellparkfestivalen hver sommer. Det er arrangementer mange virkelig ser fram til.

Samtidig håper han byen kan få enda mer liv også gjennom vinteren.

– Flekkefjord har blitt utrolig flinke på vår og sommer, men har fortsatt et stort potensial i de roligere månedene.

– Vi må bli flinkere til å være stolte av stedet vårt

Per Fredrick mener noe av det viktigste for framtiden er hvordan innbyggerne selv snakker om byen.

– Jeg savner kanskje en litt mer positiv holdning til stedet vi bor. Det er fort gjort å fokusere på det som mangler, men vi er jo alle ambassadører for Flekkefjord. Det tror jeg vi må bli flinkere til å vise.

Han opplever samtidig at stadig flere unge finner veien tilbake.

– Vennegjengen vår holder fortsatt sammen etter alle disse årene. Mange har flyttet hjem igjen, og jeg tror flere kommer etter hvert.

Jobbmuligheter er avgjørende

For unge som vurderer å flytte hjem eller til regionen, mener han jobbmuligheter er helt avgjørende.

– Jeg opplevde egentlig at jobbmulighetene i Flekkefjord ikke var gode nok. Derfor må bedrifter bli flinkere til å skape muligheter for unge – både under og etter studier.

Han mener internship-programmer og studentstillinger kan gjøre en stor forskjell.

– Flekkefjord Sparebank tar inn 20 studenter hver sommer, ikke fordi de må, men fordi de ønsker å vise fram mulighetene som finnes her. I praksis kan det bety 20 potensielle tilbakeflyttere. I år var det hele 157 søkere til programmet, noe som viser at unge faktisk ønsker å jobbe og skape en framtid i regionen. Da må også flere arbeidsplasser tørre å satse på unge og melde seg på.

– Skal vi få unge hjem, må bedriftene tørre å satse, understreker han.

Han trekker også fram AMV og NorDan som bedrifter som virker å satse godt på unge ansatte og utvikling.

Et råd til andre unge

For andre unge som vurderer å flytte til Flekkefjord alene, er rådet hans enkelt:

– Gå på arrangementer. Bryggefester, musikkbingoer, vinkvelder og festivaler. Man må gi litt innsats selv, men da er det også lett å bli kjent med folk.

Han trekker også fram møteplasser og nettverk som MØT og «Aktiv Ung» som gode innganger til både jobb og sosialt miljø.

Selv ser han lyst på framtiden i regionen.

– Ja, jeg ser absolutt for meg å bli værende her videre.

Partner

Kategorier